Kredietreclames mogen van de twee regeringspartijen ook niet meer proberen
consumenten te verleiden door producten, zoals een nieuwe keuken of auto, te
tonen die met een lening gekocht kunnen worden.
Dat staat in het initiatiefwetsvoorstel ‘Beperking geldkredietreclames op tv’
dat CDA en PvdA donderdag in de Tweede Kamer indienen. Eerder al pleitte een
Kamermeerderheid voor een algeheel verbod voor leenspotjes op televisie.
Maar dat blijkt onmogelijk wegens de vrijheid van meningsuiting.
Kwetsbare groepen
CDA en PvdA hopen door aan te sluiten bij het al bestaande tijdsverbod voor
alcoholreclames, toch de leenspotjes terug te dringen op tv. Zij denken
daarmee kwetsbare groepen voor het maken van schulden te beschermen tegen
ideeën "dat lenen de gewoonste zaak van de wereld is” en "dat je een dief
van je eigen portemonnee bent als je niet leent”.
Tussen 06.00 en 21.00 zouden vooral kwetsbare groepen, zoals jongeren, jonge
gezinnen en werklozen, tv kijken. Uit gegevens van de Autoriteit Financiële
Markten (AFM) blijkt volgens CDA en PvdA ook dat ruim driekwart van de
kredietreclames overdag wordt uitgezonden. "Dit is geen toeval”, menen de
twee partijen.
Verder willen CDA en PvdA het verbod op misleidende reclames uitbreiden met
een verbod op verleidende reclames, waarin producten en diensten worden
getoond die met een lening betaald kunnen worden. Volgens de partijen is
hierbij eigenlijk sprake van misleiding.
Sinds deze maand moeten al alle reclames over krediet op tv, radio, internet
en in gedrukte media worden voorzien van de waarschuwing: Let op! Geld lenen
kost geld. CDA en PvdA steunen de maatregelen van het kabinet om
problematische schulden tegen te gaan, maar zij vinden die ,"onvoldoende''.
Daarbij wijst CDA-Kamerlid Elly Blanksma ook op de tientallen miljoenen euro's
die voormalig staatssecretaris Ahmed Aboutaleb van Sociale Zaken aan
gemeenten
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl